BLUEPRINTS BALESET REKONSTRUKCIÓS SZOFTVER

 

 

 

 

CARBON BLADE PROJECT

További képek az elkészült autóról >>

Előszó:

A Solid CAD Kft 2006 nyarán egy 3 dimenziós autómodellezéssel foglalkozó diplomamunka kapcsán kezdett bele a Carbon Blade fantázianevű autó elkészítésébe. Célunk egy meglévő széria autó újraformálása volt saját tervek alapján. A hagyományos értelemben vett tuning kiegészítők mellőzésével terveztünk új, korszerű formát. Egy teljesen szabad formatervhez képest komoly határokat szabott az eredeti karosszéria (amit érintetlenül sikerült megtartani az új felületek alatt biztonsági okokból), valamit a piacon fellelhető E-jelzésű szabványos lámpatestek. Kihívásnak éreztük egy olyan autó megépítését, amely egy meglévő autó tuningolt változata helyett egy vadonatúj felső-közép kategóriás sportkupénak tűnik.


Szerkezeti megoldások:

Az új elemek üvegszálas és karbon kompozitból készültek, amit számos prémium autógyártó cég használ (pl.: Ferrari, Lamborghini, Lotus), és napjainkban a repülőgépgyártók körében is nélkülözhetetlen építőanyag lett, ezzel biztosítva a kívánt merevséget és rugalmasságot. A kompozit előnyei az acélhoz képest: kedvezőbb fajlagos szilárdság, fajlagos merevség, jelentősen könnyebb , deformálódás után visszanyeri eredeti alakját (nem folyik meg), belső csillapítása alkalmassá teszi zaj és rezgéscsökkentésre, korrozióval szemben ellenállóbb. Hátránya az acélhoz képest a bonyolult tervezési eljárás és időigényes gyártási technológia, ami magasabb költséggel jár. A következő ábrákon egy ütközési szimuláció eredményeit látjuk. Kékkel jelölték az acél, lilával a kompozit torzulását. A második grafikonon az anyagok csillapítását vizsgálhatjuk meg. A kompozit mindkét esetben kedvezőbb tulajdonságokat mutat, 64 százalék súlymegtakarítás mellett. Az üvegszövetes kompozit az acélhoz képest kétszeres, a karbonszövetes kompozit pedig 8-szoros energiaelnyelésre képes.

 

  A megfelelő minőség eléréséhez kizárólag műbizonylattal rendelkező anyagok kerültek felhasználásra az új elemek építésénél. A különböző elemek sablonok segítségével  készülnek, ezzel biztosítható a mm-es pontosság. Az elemek rögzítése az autó elején az eredeti rögzítőpontokhoz történik a gyári elemek leszerelése után (motortértető, lökhárító, első sárvédőívek) Az oldalsó és hátsó elemek speciális fém-kompozit ragasztóval, valamint csavarokkal kerülnek a helyükre. A tervezés és kivitelezés egyik legnehezebb pontja volt a teherhordó elemek és eredeti karosszériaváz megtartása. Kizárólag a cserélhető és nem teherhordó elemek kerültek le az eredeti autóról, amik nem tartoznak a karosszéria főegységéhez (main-frame). Természetesen a lökhárító alatti energiaelnyelők is a helyükön maradhattak.

Azoknak akik a részleteket szeretik:

-Az autón minden feketének tűnő alkatrész lakkozott karbonszövettel van bevonva.
-Az eredeti kilics és zárszerkezet valamint az ajtó forgáspontja nem változott.
-A vonószem továbbra is elérhető maradt egy takarólemez eltávolítása után.
-Minden izzót könnyedén lehet továbbra is cserélni, a féklámpa, és helyzetjelző elöl hátul LED-es.
-A hátsó szárny tökéletesen belesimul a csomagtartó síkjába, indításra, vagy gombnyomásra nyílik.
-Az gyári kipufogó változtatás nélkül maradhat az autón, igény esetén beköthető a 2 új kipufogóvégbe.
-A motortértetőbe az eredeti zárszerkezet beépíthető, a hézagok és zsanérok ugyanúgy állíthatók maradnak.
-Az új elemek nem takarnak semmilyen gyári jelölést.
-A lámpatestek gyári rögzítési pontjai integrálva lettek az új elemekbe.
-Az autó első elemei külön cserélhetők, ha a hátuljának az átalakítását nem kívánják.
-Az autó nagy sebességű útontartását a légellenállást növelő óriás szárnyak helyett a lökhárítókba épített konfúzor-diffúzor páros segíti. (ennek a tökéletes működéséhez az autó aljára plusz elemek illesztése szükséges a turbulenciák csökkentésének érdekében)

Legfőbb tervezési szempontok:

 

 

  1. Eredeti karosszéria megtartása
  2. Gazdaságos, és gyors átalakítás (kizárólag forma változtatás, 1-2 napos átalakítás)
  3. Modularitás (csak az autó elejét is lehet upgradelni a hátuljának az átalakítása nélkül)
  4. Szabványos fényszórók használata, és az előírások szerinti elhelyezése
  5. Az autó főbb méreteinek minimális változtatása (hossz, szélesség max 3 %)
  6. A sablon (szerszám) irányainak figyelembevétele, alámetszés elkerülése
  7. Alváz és egyéb azonosítójelek láthatóak maradjanak
  8. Súlyadat minimális változtatása (max 2%)
  9. Teljesítmény, zaj, környezetvédelmi besorolás nem módosulhat
  10. Futómű és fékek változatlanul maradnak
  11. Az új elemek nem lehetnek teherhordó elemek
  12. A menetteljesítmény és a légellenállási tényező minimális változtatása (max 3%)
  13. Gyalogosvédelem javítása (rugalmas anyagok, ablaktörlő, mosó elrejtése, orrész gömbölyítése. Tükör max 150N hatására csukódjon)
  14. Utasvédelmet változatlanul hagyni az energiaelnyelő elemek megtartásával

 
Tervezés menete:

Autó kiválasztása:

Hosszas kutatás után az Opel Calibrára esett a választás a következő ésszerű okok miatt:

A kupéforma ellenére 4 ember kényelmesen utazhat benne egy óriási csomagtaróval a hátuk mögött (300/980 liter) Megbízható technika, előremutató áramvonalas forma, az első széria szeméygépkocsi Cw=0,26 légellenállás tényezővel, amit 10 évig világbajnok maradt, mai viszonylatban is jó menetteljesítménny, fogyasztás, kiváló úttartás, az egyik legmagasabb darabszámban gyártott széria kupé (239 ezer darab), nagy létszámú rajongói közösségek, klubok, bárki számára elérhető ár. A motorpaletta egyik véglete a gazdaságos 115 lóerős C20NE erőforrás, a másik pedig a legjobban tuningolható európai motor a turbós 204 lóerős C20LET motor, amihez egy német tuningműhely (www.vmax.de) 9 különböző erősségű tuningszettet ajánl 260-tól 750 lóerőig.

Számítógépes modellezés:

Eredeti 4 nézeti tervrajzok alapján a karosszéria 3 dimenziós modellének létrehozása.

Számítógépes módosítás:

Létező LED-es lámpatestek felkutatása, modellezése, majd az eredeti calibra modell módosítása ezek felhasználásával.

Prototípus készítés:

Az első motortértető és sárvédőívek prototípusai a fényszóróhoz illeszkedő gyári karosszériaelemek felhasználával, alakításával készültek. Az első lökhárító és az első kompozit elemek, valamit ezek szerszámai a Magyarországon legnagyobbnak számító majosházai tuningműhelyben készültek, ahol 15 éve foglalkoznak autóátalakításokkal. Az autó oldalsó és hátsó elemeit, ezeknek a szerszámait a Balatonplast kft segítségével készítettük, akik többek között buszkarosszériaelem, széllapát, hajótestek gyártásával foglalkoznak. 
A prototípus készítés lépéseiről további képeket itt talál.